Диалог между теория и практика: Училище за куратори (02-07.2024)

Обиколка в Музея на хумора и сатирата Габрово, снимка от Боряна Пандова

Училището за куратори към Център Кристо и Жан-Клод в Габрово ще запомним като интензивно пътешествие в теорията с ключови текстове от история на курирането, но и като практическо изследване на професията с реални казуси и проблеми, повод за задълбочена дискусия. От февруари до юли 2024 програмата провокира двадесет и четиримата участници да поставят под въпрос, да учат и да създават – всяко от изброените с пропорционално отношение към историята, теорията и практиката, за да предлагат на публиката актуално, смислено и обосновано съдържание.


Въвеждаща презентация на Маргарита Доровска за целите на училището, Музея на хумора и сатирата и концепцията на Центъра Кристо и Жан Клод, снимка от Боряна Пандова

Основата за разбирането на кураторската професия курса положи чрез  структурирана в тематични модули информация. Програмата започна с въвеждане в съвременната философска мисъл от покойния Росен Русев и история и теория на изкуството, водена от Станимир Стоянов, а Маргарита Доровска постави кураторството в контекста на съвременното изкуство с примери от Документа 5 и Венецианското биенале. Постепенно лекциите преминаха през теории за езика, феноменология, институционална критика и постструктурализъм, като всяка тема разкриваше нови измерения в кураторската мисъл.


Светлана Куюмджиева представя кураторската си практика, снимка от Боряна Пандова
Весела Ножарова представя кураторската си практика, снимка от Боряна Пандова

Обучението не остана само на теоретично ниво, а директно се свърза с практиката. Дискусиите за “куриране на миналото”, водени от Весела Ножарова и Светлана Куюмджиева, разгледаха предизвикателствата на работа с архиви и институции. Сесиите за “изкуство в публичното пространство” и “кураторът като артист” поставиха под въпрос границите на традиционните роли на куратора. Участниците се запознаха с идеите на релационната естетика, етика на куриране и ролята на комерсиалните галерии в оформянето на арт пазара. Заедно се изправихме лице в лице с комплексните капризи на професията.


Обиколка в Музея на хумора и сатирата Габрово, снимка от Боряна Пандова

С началото на учебния процес се сформираха три групи, които да работят по конкретни изложбени проекти: Текстил, Скейт и Грехът.


Група „Текстил“ почерпи вдъхновение от историческото наследство на Текстилния техникум, който в продължение на десетилетия е подготвял кадри за текстилната индустрия в региона, превръщайки я в ключов икономически двигател. Преплитайки нишки от архива със съвременен кураторски поглед, изложбата ще обедини исторически материали, устни истории и творби на международни и български артисти, за да постави критични въпроси за екологичното и етичното въздействие на индустрията в глобален мащаб.


Център Кристо и Жан-Клод, бивш Текстилен Техникум, снимка от Боряна Пандова
Архив на Текстилен Техникум, снимка от Боряна Пандова

Група „Скейт култура” се съсредоточи върху мобилността, съпротивата и възраждането на публичните пространства. Проектът им проследи произхода на скейтбординга в България от 80-те години до днес, разглеждайки го като обектив за изследване на културни и социални динамики. Изложбата ще комбинира архивни материали, интервюта със скейтъри и колаборации с местни артисти и дизайнери, за да представи скейтбординга като форма на изкуство, начин на живот и метафора за бунт и свобода.


Група „Грехът” работи с Музея на хумора и сатирата, като преосмисли тяхна колекция от 1973, коята включва 46 репродукции на изобразяващи грях стенописи от български религиозни обекти като Рилския и Бачковския манастир. Изложбата ще постави в съвремието въпроси за еволюцията на понятието за грях: дали е форма на бунт, необходимост или отражение на човешката несъвършеност – дали днешните прегрешения са актове на съпротива или просто поредната сцена от представление за пред обществените норми.


Участниците разглеждат колекция „Грях” в Музей на хумора и сатирата, Габрово, снимка от Боряна Пандова
„Мъчение на воденичаря-крадец”, стенопис, част от колекция „Грях” в Музей на хумора и сатирата, Габрово, снимка от Боряна Пандова

Всеки проект прие своята форма, благодарение на съвместната работа между участниците и отдадените им ментори. Светлана Куюмджиева, Весела Ножарова, Маргарита Доровска, Станимир Стоянов и Росен Русев щедро споделиха опит, като се погрижиха бъдещите куратори да развиват концепциите си и да преодоляват практическите предизвикателства с мисъл, душа и уважение към арт сцената. До финалните презентации през юли проектите вече не бяха просто идеи, а широкоспектърни изследвания с план за бъдеща работа.


Група „Грехът” представя проекта си на закриващият уикенд, снимка Боряна Пандова
Група „Текстил” представя проекта си на закриващият уикенд, снимка Боряна Пандова

Училището за куратори в Център Кристо и Жан-Клод си постави за цел да предизвика участниците си да курират не просто обекти, но и идеи, връзки и диалози. Докато проектите преминават от концепция към реализация, ехото от прекараното сред амбициозни и креативни хора време, дългите дискусии и съвместната работа, ще продължи да отеква. Проведената програма не беше нито начало, нито край, а катализатор за това, което предстои. Следете социалните ни мрежи и сайта за повече информация относно развитието на трите изложби.